Lite övernaturligt på sportlovet?

Allmänt / Permalink / 0

Amanda Hellberg är en svensk författare som bor i England. Hon har gett ut ett flertal böcker, både vuxenlitteratur och barnlitteratur. Hon arbetar även som illustratör. Det som gjort att jag uppmärksammat henne och uppskattar hennes litteratur är romanerna om Maja Grå.

Den första heter Styggelsen och den har jag inte läst. Den finns inte på bibliotek som e-bok. Det gör däremot Döden på en blek häst, Tistelblomman och Snögloben. Jag tror att man utan problem kan börja med Döden på en blek häst. Det går utmärkt att lära känna Maja Grå via denna roman.

Jag har för mig att jag hittade Amanda Hellberg via en novellsamling med skräcknoveller. Jag googlade och hittade henne på eboksbiblioteket, lånade boken Döden på en blek häst. Sen var jag ganska fast.
Detta är ett slags skräckdeckare. Det finns ett övernaturligt inslag. Maja Grå kommer till Oxford för att påbörja en illustratörsutbildning. Det är en utbildning som är mycket svår att komma in på och hon är ganska fundersam över hur hon kom in. Hon tvivlar på sin talang. I samma veva som hon ska påbörja sin utbildning har hon fått klart för sig att hennes mamma mördats i Brighton. En mamma som tidigt lämnade familjen och försvann. Maja har växt upp i Västergötland med sin pappa som även han dött. Det visar sig att mamman varit prostituerad och kontakten Maja får med polisen som utreder mordet leder så klart till vidare kontakter.

På studenthemmet hon ska bo har det såklart hänt något ett antal år tidigare och så är historien igång.
Såklart träffar hon Jack, en oerhört talangfull, dryg konstnärsstudent och såklart blir de kära. Det är underbara miljöbeskrivningar, jag ser det ruffiga studenthemmet framför mig, känner lukterna, kan ta på ångesten som Maja Grå utstrålar då hon ska prestera under studierna.

Ni som läst så här långt har förstått att jag gillar Amanda Hellbergs böcker. Hon driver även en blogg, allaharenbok.blogspot.se. Tistelblomman är den direkta fortsättningen och Snögloben kommer sen. Även de har övernaturliga inslag parat med en deckarintrig. Maja Grå får ett uppdrag hos polisen. Hennes övernaturliga krafter ska användas i en slags specialenhet. Det låter dumt, det låter konstruerat nr jag skriver det här men det blir bra.
Döden på en blek häst är, tycker jag, bäst.. De andra är inte dumma de heller men man måste gilla den här sortens böcker. Jag gör det, hoppas jag kan sprida Amanda Hellbergs författarskap lite.

Till top