Undergången är nära...

Allmänt / Permalink / 0

Jag fyller år tjugoförsta december. 2012 var det meningen att jorden skulle gå under på min födelsedag. Det blev inte så. Jag fick fylla år även de följande åren. Vi får se hur det blir 2015…

 Det finns en hel del litteratur som handlar om undergången. Jag ska ärligt säga att jag inte har läst jättemycket på den fronten men Metro 2033-Den sista tillflykten är en roman i den genren som jag verkligen uppskattar. Det är Dimitri Gluchovskij som har skrivit den. Det är en berättelse som utspelar sig tjugo år efter att det slutliga kärnvapenkriget som ödelagt världen. I Moskvas tunnelbana lever ett antal människor. Det är där som handlingen utspelar sig. På ovansidan lever muterade varelser. Nere i underjorden finns ett samhälle med små egna världar på de olika stationerna. Där lever den unge mannen Artiom, det är honom som berättelsen handlar om. Artiom ger sig ut på en vandring i det samhälle som tunnelbanan har blivit. Här börjar äventyret…

 Detta är en riktigt bra roman. Jag har läst om den ett par gånger och hittar nya delar, nya upplevelser, nya karaktärer varje gång. Jag tycker att Gluchovskij fångar hela jorden i en mikrovärld nere i tunnelbanan och det slutar även med att människan åter lyckas upprepa sina misstag. En rolig grej med det här är att författaren bjöd in andra att skriva romaner på samma tema.

 Jag sitter och letar i minnet och biblioteket hemma för att se vad jag har i den här genren men det är inte mycket. Det här med undergången, judgement day, det har inte varit min litteratur.

 Jag har fått tips om några stycken, bland annat en roman som heter Lucifers hammer men denna har jag fortfarande på min skaläsalista. Jag har inte lyckats med att få till den än men det lär vara en klassiker i sammanhanget. Det är Larry Niven och Jerry Pournelle som har skrivit den.

Handlingen är, enligt Wikipedia, den att en komet närmar sig jorden. När den passerar jorden på mycket nära håll bryts den i bitar och med ett förödande resultat slår flera mindre delar av kometen ner på jordytan. En av följderna blir att ett kärnvapenkrig utlöses. Det är i efterverkningarna av detta som romanen sedan utspelar sig. Den låter bra och jag kommer att ta mig an den. Men, jag har bara hittat den på engelska och just nu så håller jag på med just enbart engelsk litteratur på den kurs jag läser i mitt mastersprogram. Jag väntar lite med Lucifers hammer.

 Under rubriken lokalproducerad litteratur finns ännu en roman som jag har på min lista, Enklaven av Mattias Engström. Mattias är från, eller bor i, oklart vilket, Linköping och även denna roman har jag lagt på min lista av de böcker som jag ska läsa.
Här är det miljöförstöring och ekonomisk kollaps i framtiden som ligger bakom civilisationens undergång. Några människor får ett uppdrag och det är kanske kring detta som historien kretsar. Jag vet inte riktigt, men jag är nyfiken efter att ha läst om Enklaven.

 Jag har alltså inte läst mycket om det här med undergången men jag har blivit intresserad. Varför då? Det är förstås förra årets bok av Lars Wilderäng, Stjärnklart. En roman som handlar om när all elektronik i världen slås ut och inte kan repareras. Ett slags virus, som får namnet nanomiter sprids med människorna och slår ut elektroniken. Nanomiterna tvingar människan ett par hundra år bak i tiden, utan alla de kunskaper som den tidiga artonhundratalsmänniskan hade. Wilderäng har lovat tre delar. När jag nästan kommit till slutet på Stjärnklart så var jag lite skeptisk till hur han tänkte sig tre delar om ett Sverige idag som fungerar som landet för kanske tvåhundra år sen. Jag tänkte att det skulle bli en aning tjatigt men så gör Wilderäng en intressant twist i slutet och det kommer att bli mycket spännande att läsa fortsättningen, Stjärnfall.

 Jag satte Stjärnklart som förra årets bästa läsupplevelse och det är såklart det som gjort att jag utvecklat det här intresset för undergången. Någonstans har säkert Wilderäng hämtat sin inspiration och det gör att det blir intressant att utveckla den här litteraturen. Dock har jag inte kommit till Zombieapokalypsen…

 Min egen roman är för övrigt klar… Den ska snart ges ut. Det lutar åt att namnet blir Hotel Lima.

 

 

Till top