Genom dig

Allmänt / Permalink / 0

Första roman under 2015 blev som jag tidigare nämnt Genom dig av Lotta Lexén. Det var absolut en positiv upplevelse.

Lotta Lexén ger ut sin roman på ett eget förlag. Jag har ingen aning om hon har fått hjälp av någon lektör. Jag kan inte avgöra om det i så fall skulle blivit bättre men jag tycker att Genom dig har många kvalitéer. Den är väl värd att lägga några timmar på. Boken går att köpa genom Lotta Lexéns blogg. Om den finns fysiskt i affärer, det vet jag inte Länk finns intill.

Huvudperson är Hanna. Boken är en form av ”deckare” där det finns en försvunnen person och ett mord som huvudintrig men det är ändå inte en klassisk deckare. Jag har delvis tröttnat på deckargenren, har väl förläst mig på den. Miljön är en svensk stad med ungefär etthundrafemtiotusen invånare men som aldrig nämns vid namn. Ingen av de barer, restauranger, caféer som nämns finns såvitt jag vet i den stad som ligger nära att tro det utspelar sig i, Linköping. Jag tycker om det, det är positivt i en trend då varje stad i Sverige ska ha sin egen deckare.

Hanna Brander är ungefär tjugo år, föräldralös sedan båda hennes föräldrar omkommit i en olycka, student på någon form av akademisk konstnärsutbildning och ekonomiskt oberoende. En fräsch annorlunda huvudperson. Dessutom har Hanna Brander en övernaturlig förmåga, hon kan ”lukta” sig till människors känslor och genom dessa och beröring läsa av tankar och sinnesstämningar.

Här kliver Lotta, tycker jag in i en genre som jag själv upptäckt de senaste åren och dessutom gillar. Lite Urban fantasy. Uppblandat med en hel del naturmystisicm. Jag gillar det här. Det påminner lite om ett par andra svenska författare, Amanda Hellberg och Nene Ormes. Båda dessa kommer jag att skriva om längre fram.
Avslutningsvis så hoppas jag på fler böcker om Hanna Brander.

Själv har jag påbörjat Det röda arvet av Henrik Berggren. Den bådar gott efter ett par kapitel. Henrik Berggren har även skrivit Alla dessa dagar framför oss, en biografi över Olof Palme. Mycket bra bok. Väl värd att läsa även om man inte gillade Palme eller är socialdemokrat. Som ett historiskt dokument är den bra. Det var, minns jag, en mastig historia. Jag läste den i perioder under drygt ett halvår.

På en vecka har jag nu gjort tre inlägg. Det tempot kommer inte att hållas under terminstid. Ett inlägg per vecka räknar jag med att hinna. Har haft ett par semesterdagar nu men efter helgerna drar jobbet igång på allvar, till det kommer deltidsstudier på ett mastersprogram, det egna skrivandet, alla andra konkurrerande intressen och måsten. Nästa inlägg är planerat att handla om undergången…

Läser du detta så dela gärna inlägget. Jag behöver all marknadsföring jag kan få. Även om inte du gillar den här typen av litteratur eller min blogg så kanske du har en fb-vän som gör det. Hjälp till att sprida läsandet!

 

 

 

Till top