Mitt litteraturår 2014

Allmänt / Permalink / 1

2014 började med att jag läste Amanda Hellbergs Glaskulan. Jag återkommer till Amanda Hellberg i ett senare inlägg, hennes böcker är värda en del uppmärksamhet. Boken var helt okej. Personligen uppskattade jag hennes två tidigare romaner lite mer, Döden på en blek häst och Tistlblomman. Men gillar man den stilen är Glaskulan inte dum den heller.

Som jag skrev i mitt förra inlägg så har stor del av min tid gått åt till att korrekturläsa min egen första roman. Jag tycker det är svårt, svårt hitta alla felaktiga syftningar, upprepningar och allmänt dåligt skrivna meningar. Men, det är bara att gnaga på. Nu är boken klar. Det var tänkt att det skulle bli en thriller, det slutade med en kärlekshistoria. Det kommer mer om den här på bloggen ganska snart. Hungry heart är arbetsnamnet.

Romanen blev så omfattande att jag fick göra två delar. Även del två är i princip färdigskriven. Det återstår ett par passager som inte är färdiga. Anledningen till att jag väntar med utgivningen är att jag har skickat den till några förlag som jag ännu inte fått svar ifrån. Jag har fått två refuseringar så här långt. Oerhört få manus blir böcker så jag räknar med att jag får ge ut den själv.

Under mina sonderingar för att marknadsföra boken på olika sätt så fick jag tips på författaren Chris Berg  Det är en pseudonym och Chris har skrivit romanen Gråzon. Chris har gett ut sin roman själv, den finns som e-bok och som en fysisk pappersbok. Den finns att låna på gotabiblioteken.se där Linköpings bibliotek ingår.

Gråzon handlar om Richard Häll, en sjuksköterska och operatör inom SSG (Särskilda skyddsgruppen, ett militärt specialförband som idag heter SOG.) Efter lite inledande schabloner hamnar Richard Häll i Bagdad 2004 och arbetar på ett så kallat PMC, Private Military Company. Boken bra, den är trovärdig, den har känsla och det är den klassiska kampen mellan ont och gott samtidigt som de goda ibland är onda. Den är väl värd att slösa bort några timmar på. Då jag själv skriver böcker i samma härad, underrubriken på min första roman är Historien om en särskild operatör del 1, så har jag tillbringat mycket tid med att göra research gällande arbetsmetoder, utrustning och personligheter inom specialförbanden.

Av samma källa fick jag tips att läsa Kaj Karlsson. Kaj har skrivit romanerna Operation Nordvind, Parsifaldirektivet och novellen Livvakten. De handlar om Gustav Sterner, en före detta kustjägarofficer och SSG-operatör. Det är spännande berättelser då Kaj Karlsson själv är just gammal kustjägarofficer och SSG-operatör. På sin hemsida gör Kaj intressanta inlägg och jämförelser, bland annat med Ian Flemings böcker om James Bond. Vi återkommer till just Ian Fleming längre fram.

När jag första gången såg boken Operation Nordvind så läste jag inte den för jag blev så arg på att jag själv inte kommit på namnet Sterner på en karaktär i en roman. Sterner är familjenamn på min mors sida…
Kaj Karlssons romaner är bra, har ni inte läst dem och gillar den här stilen på litteratur så kan jag rekommendera det. Jag har läst alla tre titlar som jag skriver om här och jag tror att man på hans hemsida gratis kan ladda ner Operation Nordvind som e-bok. Det samma gäller Livvakten.

Jag avlutade litteraturåret med att läsa Medan mörkret faller. Det är en deckare som utspelar sig på trettiotalet i Stockholm och Uppsala. Anne Lihammer gör en intressant twist av den klassiska introverta ensamvargen till polis i Carl Hell. Han får en sidekick i polissysterna Maria. En ganska ovanlig roll för en kvinna på den tiden.

Medan mörkret faller är en beskrivning av tiden då de bruna krafterna är på väg att ta över, steriliseringslagar genomförs och quick fixes för att bota psykiatriska sjukdomar och oönskade beteenden eftersträvas. En klassisk deckarhistoria i an annorlunda miljö.

En kort summering av mitt litteraturår 2014. Det innehöll mer, men det var lite för mycket korrekturläsning av mitt eget projekt och jag tänker läsa mer som är skrivet av andra än mig själv under 2015. På gång är Det röda arvet av Henrik Berggren. Jag fick den i födelsedagspresent precis innan jul och började kvällen den 23:e att försiktigt läsa. Jag la den snabbt ifrån mig då jag insåg att risken för att jag skulle fastna i den var uppenbar. Inget bra läge dagen innan julafton…

 

 

#1 - - Chris Berg:

Tack för fina ord om Gråzon.
/Chris

Till top