Sjuklitteratur

Allmänt / Permalink / 0

Har varit sjuk några dagar. Manligt sjuk. Det vill säga väldigt sjuk. Förkylning, feber, bihålor som smärtar, huvudvärk. Infaller klockrent tredje veckan på vårterminen varje år. I princip.

Dessutom har jag under förra helgen jobbat med en inlämningsuppgift om Information processing theory. Så det jag läst under början av året har i princip bara varit kurslitteratur vilket jag inte kommer att rekommendera här. Även om Information processing theory är ganska intressant. Forskning om hur arbets och långtidsminne fungerar.

Passade som sjuk på att låna Mons Kallentoft. Jordstorm. Den senaste i serien om Malin Fors. Jag har läst alla de andra och helt ärligt vet jag inte om jag skulle gillat dem om det inte vara alla Linköpingsreferenser som Kallentoft har.

Jag gillade även Jordstorm. Den följer mönstret. Vi känner Malin Fors nu. Nykter alkoholist, återuppväckt relation med Daniel på Östgöta Correspondenten och dottern Tove i bakgrunden. Det jag inte gillar, om jag ska vara lite kritisk är att det blir en aning överdrivet. Våldet vrids ett snäpp för långt.

Jag har inget emot att läsa om våld, jag kommer själv in min roman att skriva om våld. En bra deckare bör innehålla våld. Det blir ingen deckare annars. Men… Det är som det är när man läser en bok och vet att verkligheten alltid överträffar dikten. Vi som bor i Linköping vet det… När det överdrivs så blir det lätt…för mycket. När amfibiesoldaten Elin i Midvintermörker av Lars Wilderäng leder in en Hellfire missil med laser och sänker en rysk jagare är det inte överdrivet. Det är relevant eftersom det är det som en robotskytt i amfibiebataljonen ska göra i en krigssituation. Trots att hundratals människor dör. När en dåre mördar med att injicera syra i hjärnan genom ögat då ställer jag mig frågan vad är för fel på en pistol?

Men, det är en lättläst bok, perfekt när man har feber, ont i halsen och behöver något att stimulera hjärnan med. För några år sedan flyttade Kallentoft Bosses glassbar (Klassisk glassbar i Linköping som öppnar på våren. Har hemgjord glass, en institution på Platensgatan för er läsare som inte är från Linköping.) från Platensgatan till Hospitalstorget och det orsakade protester. Större är inte den konstnärliga friheten. I Jordstorm har han lagt ner F13 Malmen och MSK Kvarn. Något större ingrepp… Har inte hört protester om detta.

På SVT började en serie med anknytning till litteratur. Deckarna. Den var intressant. Kommer att fortsätta att titta på den. Mitt favoritlitteraturprogram är annars Babel. Det är roligt med tv program som verkligen tar saker på allvar. Om det sen är litteratur, fritidsbåtar eller till och med dansband så blir det bra. Deckarna har en seriös ton med skämtsam inramning. Värt att se.

I veckan drabbades jag av ett bakslag i mitt eget skrivande. Jag hade gjort ett omslag till min roman. Men efter kontakt med förläggaren på Framsteget Förlag där jag troligen i egen regi kommer att ge ut den så får jag inte göra på det viset, rent upphovsrättsligt. Har fått en ny idé, återkommer snart med mer info om utgivningen.

Summering: Läs gärna Jordstorm. Du vet vad du får. Kallentoft levererar.

 

 

Till top