Stefan Jonasson och Ludvig Licht är nu vänner.

Allmänt / Permalink / 0

Drygt femtio år gammal, halvfet, alkoholiserad, dålig kontakt med sina barn, en krisande ekonimi, lägenheten är nergången, sinnet desillusionerat. Känns han igen? Den klassiska antihjälten från en deckare. Det var ett tag sedan jag träffade honom, eller för all del henne men det känns som om den nergångna alkoholiserade ensamvargen oftast är en man. I litteraturen alltså.

Jag upptäckte honom igen förra veckan. Det var i ett blogginlägg som Cornocopia? skrev där det relaterades till thrillerförfattarkollegan Thomas Engström. Jag googlade och det var en ny bekantskap.

Ludvig Licht. Femtioplus, fet, periodare, ensamvarg och något så osexigt som en landsförrädare. En före detta östtysk stasiagent som förrådde sitt land och spionerade för CIA fram till dess att muren föll. Numera arbetar han åt CIA som frilansare, äger två krogar som mer eller mindre går med förlust och lånar pengar av Berlins maffia.

Ludvig Licht är min nya kompis.

I förra veckan läste jag Väster om friheten som är den första romanen om Ludvig Licht. Författare är Thomas Engström. Han har skrivit Söder om helvetet och under detta år ska Norr om paradiset komma. Jag var som jag tidigare skrivit sjuk några dagar och hann även med att läsa Väster om friheten. Det här gillade jag.

Ludvig Licht har precis vaknat efter en period med sprit och förnedring då han blir uppringd av sin CIA kontakt ”GT”. Han ska hämta en kvinna som på något sätt har information och ett mord som begicks i Marocko. Där börjar historien och så drar det iväg. Centralt är en organisation som heter Hydraleaks, en klar omskrivning av Wikileaks och den efterspanade ledaren heter Lucien Gell. Det är en lättläst historia, den är välskriven och det känns lätt att se miljöerna framför mig då jag läser. Vändningarna är inte alltför konstruerade och historien flyter på. Den här är väl värd att slösa bort några timmar på.

Jag funderar på något som påminner om det här men jag kommer inte på något på rak arm. Ska fundera lite till under tiden som jag lånar Söder om helvetet och fördjupar min nyvunna vänskap med Ludvig Licht.

 

Till top