Jag ska bli kustjägare...

Allmänt / Permalink / 0
 
Eller inte.

En gång, för drygt tio år sen, så hade jag en elev som inte var intresserad av att läsa. Han är långt ifrån den enda elev jag haft som inte gillat att läsa men jag ömmade en del för den här killen.

Han hade dock ett stort intresse för olika militära händelser, organisationer, vapen och annat viktigt. Jag gjorde vad jag kunde för att presentera skönlitterära romaner med militär anknytning men de föll platt. Han nappade inte på de tips jag gav honom, som jag själv uppskattade.

En dag befann jag mig på biblioteket, oklart vad jag gjorde där, kanske färdigställde något inom min specialpedagogutbildning. Jag minns inte. I alla fall så strosade jag runt bland hyllorna med skönlitteratur och min blick fastnade på en grön bokrygg. Kamouflagemålat grön färg. Jag ska bli kustjägare hette boken och Carl Magnus Jönsson hade skrivit den. Jag tänkte att det här kunde vara något för eleven, jag lånade den och tänkte att det är bäst jag läser den själv först. Så jag vet vad jag tipsar eleven om. Jag var dock väldigt nyfiken på boken…

Jag ska bli kustjägare handlar om tiden som författaren tillbringade på KA1, Kustjägarskolan under femton månader nittio och nittioett. Jönsson har ett lätt språk, det flyter på bra och jag ryktes snabbt in i berättelsen om vad han upplevde under sin tid på kustjägarskolan.

Det handlar om befäl som medvetet psykar, mobbar, trakasserar och gör vad de kan för att knäcka de värnpliktiga. Det handlar om ångest, prestationer, motivation, tveksamhet, vilja, slit, utmaning och jag kan nästan förstå känslan då Jönsson beskriver hur översten på KA1 till slut kommenderar ”mössa av, basker på”. Det handlar även om vänskap, utveckling, självförtroende, det civila mörkret och längtan tillbaka.

Då infaller såklart frågan: Har jag inspirerats av den här boken i arbetet med Hotel Lima? JA, det har jag definitivt. När jag kommit så långt att jag konstruerat idén till min roman så gick jag in på Bokus och beställde Jag ska bli kustjägare. Jag läste den en andra gång och jag har faktiskt, helt fräckt, snott en del som ingår i Hotel Lima.

Har du läst Jönssons bok och läser Hotel Lima så kanske du upplever att jag tagit flera delar därifrån men det handlar nog mer om att genomförandet av en jägarutbildning innehåller samma ingredienser oavsett om det är KA 1, K3, K4 eller pansarjägare på P2 i Hässleholm. Jag har inspirerats från olika personer, böcker, forum, kollegor och såklart Jönssons bok Jag ska bli kustjägare.

I början av projektet med Hotel Lima så hade jag en tanke att allt skulle börja dagen efter att Martin Hall genomfört sin värnplikt, han skulle då ha varit kustjägare men jag insåg att då skulle jag säkert hämtat en hel del från Jönsson. Det var en av anledningarna till att jag bestämde mig för att förlägga en del av romanen till Martin Halls utbildning på P2. Då skulle jag kunna hitta på själv vad som skulle hända Martin Hall. Det blev inte en del i romanen, det blev en hel roman… Del två, Alfa Sierra, den kommer att börja dagen efter att Martin Hall muckat från P2 och handlar mycket om hans vidare utbildning till särskild operatör.

Tyvärr finns inte Jag ska bli kustjägare inte som e-bok, men du kan beställa den, i alla fall på Bokus. I Linköping finns den på biblioteket. Det är, tycker jag, absolut en bok värd att läsa. Men, som jag skrev i förra inlägget, är det något jag lärt mig under researchen till Hotel Lima så är det att någon kustjägare, det skulle jag inte kunnat bli.

 

Till top