- Den boken vill jag läsa!

Allmänt / Permalink / 0

 

Orden kommer från en av mina elever och det är väldigt roligt att höra dem. Som specialpedagog på ett yrkesförberedande gymnasium är inte önskan att läsa litteratur det dominerande samtalsämnet bland mina elever.

Boken eleven vill läsa är biografin över Eddie Meduza, eller Errol Nordstedt som han egentligen hette. Bara man é fantastisk av Börge Lundgren. Eleven ser den då den ligger på mitt skrivbord där Monika Bibliotekarie har lagt den. Nyinköpt, inplastad och utlånad till mig.

Jag har ett ambivalent förhållande till Eddie Meduza. I tidiga tonåren köpte även jag en platta med honom. Idag kan jag inte påstå att jag gillar musiken men jag vill inte förneka att han är betydelsefull för många trots att han varit död länge. När jag fick mitt nuvarande jobb, specialpedagog på Vretagymnasiet som är ett naturbruksgymnasium utanför Linköping, så sa en av min frus döttrar följande:

- Vet du om att alla kör Epa, de har ”Kepa” och lyssnar bara på Eddie Meduza?

Idag, efter sex och ett halvt år så vet jag att det är en sanning med modifikation. Men, många av våra elever gillar Eddie Meduza. För några år sen satt de dåvarande ettorna, klass V11, alltså de som började augusti 2011, med sina nya datorer och installerade Spotify. Det var tre flickor som satt utanför mitt rum. Den första låt jag hörde var något med Melissa Horn. Jag tänkte för mig själv, det är ett trendbrott. De lyssnar på Melissa Horn! Nästa låt på spellistan var Gasen i botten. Eddie, Kungen!

När jag fick veta att det fanns en biografi bad jag Monika Bibliotekarie köpa in den för jag ville läsa den snabbt. Jag misstänkte att det är en bok som kommer att tilltala en del av mina elever och jag tycker om att veta vad vi pratar om. Boken är bra. Bara men é fantastisk. Läs den gärna. Det är en beskrivning av en begåvad människa med ett tragiskt öde. En man med drivkraft och kreativitet. Men även ett alkoholberoende och en mycket trasig barndom. Jag hoppas att många av mina elever kommer att läsa den.

Annars har jag varit i London sedan förra inlägget. Några dagar under påsken ihop med min fru. Jag besökte både Foyle´s och Waterstone. Foyle´s lär vara en av världens största bokhandlare och det var riktigt kul att gå runt inne i den stora butiken på Shaftesbury Avenue. Jag köpte två romaner där, From here to eternity och For whom the bell tolls. James Jones och Hemingway. På Waterstone köpte jag Lucifers Hammer. En av de jag har på min lista att läsa. Nu har jag börjat läsa den men tar lite paus emellanåt, jag gör så när jag läser på engelska.

Jag har även läst Spring så fort du kan, fortsättningen på En sekund i taget av Sofia Nordin. Även del två var bra. Sofia Nordin gör en intressant twist. Boken är skriven i första person, alltså i ”jag”-form. Det var även den första men då var Hedvig ”jag”. Nu är Ante, en kille som Hedvig och Ella träffar i slutet av första boken romanens jag. Det är spännande och jag ska snart läsa även del tre. Som jag tidigare skrivit så har jag haft En sekund i taget som högläsning för en del av mina elever och de har uppskattat den. En del av min lärargärning, att sprida litteratur. Jag gillar den delen av mitt arbete. Det är inte ofta, men det händer att jag får en kommentar som ”Den boken vill jag läsa!”

 

 

Till top