Ett nytt inlägg...!

Allmänt / Permalink / 0

Ja, det var ett tag sedan. Skulle vara kul att säga att jag ägnat mig åt att skriva och inte hunnit med att göra något blogginlägg. Eller att jag läst så mycket att jag inte hunnit skriva. Det har jag till viss del, men inte i den utsträckningen att det ursäktar att jag inte publicerat något på ett bra tag.

Jag har ägnat mig åt en massa annat som gjort att jag inte prioriterat ett inlägg men mest så har jag funderat över bloggens roll i mitt liv. Tanken när jag registrerade kontot för snart ett år sen var att det skulle vara en kanal att ge information om de böcker jag då var på väg att ge ut. Hotel Lima och sedan även Alfa Sierra. De är nu utgivna och jag behöver fylla bloggen med något mer än bara litteratur. Jag kan inte heller skriva enbart om vad jag nu är på väg att skriva i nästa projekt eftersom jag inte riktigt vet det själv än. Eller, jag kanske vet men har inte släppt fram det bara. Jag vet vad jag vill skriva... Ska bara hitta formen för det.

Ni som har följt den, ni har märkt att jag flera gånger skrivit om läsande. Eget läsande, släktingars, mina elevers. Det hör ihop med litteraturen och skrivandet. En annan sak som hör ihop är arbetet som specialpedagog på gymnasiet. Läsande, skrivande, litteratur, kanske mina planer på att skriva en mastersuppsats i specialpedagogik som jag är igång med nu… Det börjar handla om stora delar av min livsstil. Lägger vi till glädjen att bo på landet i ett gammalt hus som renoveras emellanåt, lite jakt och en liten del av trädgården (som min fru sköter det mesta av) på det så har vi något som handlar om livsstil. Visst ja, ett intresse för teater finns också. Kanske är det ett spår, med litteratur och skrivande i centrum. Vi ger det ett år till…

Jag har läst. En hel del riktigt bra. Stallo till exempel. Det är en roman av Stefan Spjut som jag hittade på Gotabibliotekens hemsida för E-böcker. De rekommenderar alltid böcker enligt olika teman och Stallo fastnade jag för. Den handlar om troll.

Trollen behöver familj. De behöver barn som de ”kan ta hand om”. Några människor långt uppe i norra Sverige lever i ett slags symbios med trollen och de kidnappar helt enkelt barn som sedan får växa upp på gården där de bor. Det håller trollen lugna. Annars blir trollen våldsamma och blir de det kommer de att bli upptäckta. Blir de upptäckta av det moderna samhället så har vi inga troll längre.

Det handlar om tomtar. Tomtar som inte tycker om att trollen kidnappar barn och som bestämmer sig för att varna den familj vars barn är på väg att kidnappas. Tomten visar sig.  En kvinna bosatt i trakten har i sin ägo ett foto som hennes pappa en gång tagit med ett flygplan. Ett foto på en björn. På dess rygg rider en liten varelse. Ett troll? En tomte? Hon driver en blogg om tomtar, troll och andra övernaturliga väsen från folktron. Familjen som tomten visat sig för kontaktar bloggaren och så är historien igång.

En saga? Ja, men riktigt bra. Överraskande bra. Jag slukade boken och hade förmånen att kunna sträckläsa slutet då jag satt på en buss under ca 4 timmar. Det övernaturliga i Stallo blandas på ett suveränt sätt med det naturliga och historien rullar på från en saga till en klassisk thriller. Den är väl värd att slösa bort några timmar på. Jag behöver väl inte säga att den är välskriven…

Jag har läst mer och jag läser just nu. Men återkommer snart med Krig del 2. I den ingår bland annat Affeland av Wilhelm Agrell. Sen är det dags att sammanställa årets höjdpunkter. 

Till top