Fotbollsdrömmar

Allmänt / Permalink / 0

Sommar på gång, snart är det semester och nu pågår VM i fotboll för damer. Passar bra med ett inlägg om fotboll och drömmar.

För ett par veckor sen fick jag syn på en bok i skolans bibliotek. Calcio Amore – Drömmen av Marcus Birro. Troligen en ungdomsbok, eller kanske inom yuong adult som jag pratat om tidigare. Det är en roman om Daniel, fjorton, ÖIS:are, göteborgare och lovande fotbollsspelare. Daniel är en vanlig fjortonåring, föräldrar på väg att skiljas, det är svårt med matte i skolan och han vågar inte prata med tjejen han är kär i.

Men, han är duktig på fotboll och älskar italiensk fotboll över allt annat. Det här är en roman om kärlek till Italien, fotboll och en trevlig historia om hur Daniel får chansen i ungdomslandslaget och så småningom leder detta till Romas (favoritlaget såklart) ungdomsakademi.

Jag gillar det här, en positiv överraskning. Jag har läst Birro förr, Att leva och dö som Joe Strummer är även det en roman jag gillar men den här visar kärlek till fotboll och Italien på ett härligt sätt. Birro skriver skickligt, han har korta kapitel och romanen är snabbt men detaljerat berättad.

För några år sen fick jag i samma bibliotek syn på romanen Gå på djupet av Marcus Priftis. Detta är en av mina favoriter som jag läst flera gånger och nu även köpt för ytterligare en omläsning i sommar. Detta handlar om Emil Andersson, nitton år gammal går han sista året gymnasiet och är samtidigt en mycket lovande spelare i Sirius. Laget är på väg upp i division 1 och Emil är en betydelsefull anfallare.

Emil lever i Uppsala, har en flickvän, föräldrarna skilda, klarar skolan hyfsat, många vänner och allt är bara bra. Hans succé i Sirius leder vidare. Först till allsvenskan och sen ut i Europa.

Detta är en härlig historia som handlar om när Emil kommer till Gefle IF, gör succé under en vår i allsvenskan och så står talangscouterna från Newcastle där. Emil blir en ”skata”, han börjar efter sommaren i Newcastle och även där rullar det så sakta framåt. han gör inhopp, mål, får plats i startelvan, förbundskaptenen ringer och så katastrofen.

Gå på djupet är en dubbelbottnad titel. Emil måste även göra upp med sitt eget liv. Motgångarna radas upp. Skandal, skador, kärleksbekymmer. Det är bra, det är spännande, det är trovärdigt, politiskt och lätt att fastna i.

Två bra böcker med känsla i. Calcio Amore – Drömmen och Gå på djupet. Författare som visar upp kärlek till fotbollen, kunskap om Serie A och Premier League, de är även duktiga skribenter. Ska du bara läsa en av dem, ta Gå på djupet!

Till top