Krönika i Corren

Allmänt / Permalink / 0
Idag, 9/5 är jag omskriven i en krönika i Corren. Det är kulturredaktör Åsa Christoffersson som förra veckan efterlyste tips på litteratur till män som inte läser. Jag skickade ett mejl till henne och delar av det finns publicerat i dagens Corren.
Men, först. En rättelse. Springsteen har inte skrivit låten War som jag skrev om i förra mejlet. Rätt ska vara rätt Ickeresearch av Bloggaren fick min gamla klasskamrat Peter Aspegren att berätta att upphovsmannens namn är Edwin Starr. Även Frankie Goes to Hollyood har gjort en version av låten berättar Peter.Den har jag inte lyssnat på men  däremot kommer The power of love att spela viss roll för Martin Hall i roman nummer två, Alfa Sierra.
Nedan kommer nu mejlet till Åsa Christoffersson i sin helhet.
 

Hej Åsa.

Det var intressant att läsa din krönika i lördags om män som inte läser. Jag tillhör de läsandes skara och har alltid gjort det. Vad det beror på vet jag inte men antagligen miljöpåverkan. Det fanns mängder med böcker hemma och farsan läste massor. Det finns en signifikant skillnad mellan barns läsförståelse och de som har tio till femton böcker hemma eller de som har mer än femhundra. (En fråga i enkäten till de femtonåringar som besvarade Pisa-rapporten.)

Jag skriver även böcker själv och driver en subjektiv blogg med inriktning på litteratur och skrivande. Jag skriver bara om det som jag gillar själv, därför så kallar jag den för subjektiv. Stefanjonasson.blogg.se

Jag tror att det finns många män som läser. Eller för den delen lyssnar på litteratur. Men, jag tror att mycket av den litteratur som läses inte är den som det skrivs om på kultursidorna. Ett exempel är David Jallais senaste roman, Anton Modin – I rikets tjänst. Den har legat högt på nedladdning på Bokus gällande e-böcker under ett par månader, den har varit bland de fem mest lånade e-böckerna på Gotabiblioteken. Jag tror att det är mest män som läst den. Samma sak gäller författaren Kaj Karlsson som skrivit två romaner och en novell. Jag vet att Kaj sålt en hel del men det är nog inte kvinnor som läser hans romaner heller.

Jag arbetar som specialpedagog på Vetagymnasiet, ett yrkesförberedande gymnasium. I julas hade vår ”kulturtant”, Monika Bibliotekarie, organiserat en julklapp till alla anställda. Det var ett antal pocketromaner som var uppdukade i högar om ett tiotal titlar. Jag fick då en av de mer illitterata kollegorna, matte och fysiklärare, tillika fotbollsspelare (alla fördomar om ickeläsande män på en gång) att välja titeln Midvintermörker av Lars Wilderäng. detta resulterade i att kollegan på jullovet var tvungen att köpa uppföljaren, Midsommargryning.

Min egen blogg spretar ganska rejält när det gäller val av den litteratur jag skriver om. Kommande inlägg ska handla om ett krigstema, del ett i ett återkommande tema om romaner som utspelar sig i någon form av krigsmiljö. Det blir svenska romaner i del 1. Så tror jag att det är för många män som gillar att läsa, de spretar men mycket av det som läses är inte tillgängligt i en tidning av Correns storlek. Man får söka på forum, vissa tidskrifter, facebookgrupper. En av anledningarna till min egen blogg är att vara ett forum för att marknadsföra min egen roman och uppföljaren, del två som kommer att släppas i augusti. Det är först då som jag på allvar kommer at marknadsföra dem.

När jag påbörjade den roman som jag hittills gett ut, Hotel Lima – historien om en särskild operatör del 1 så var tanken att det skulle bli en thriller riktad till målgruppen den medelålders mannen men det blev en kärleksroman och det är ganska kul att den mest positiva kritiken har jag fått av kvinnor. Innerst inne finns det en gammal lärare som önskar att alla ska läsa. Jag drar mitt står till stacken och predikar högläsning för mina ämneskollegor för att de ska sprida glädjen i läsandet. Det finns anekdoter kring det men de kommer efter hand på min blogg.

Jag har också hållit på mycket med pistolskytte genom åren men lagt ner det till förmån för skrivande och jaktskytte…

Hälsningar

 

 

Till top