Min andra roman finns nu att köpa

Allmänt / Permalink / 0
 
 

Alfa Sierra är fortsättningen på Hotel Lima. Det är del två och slutet på historien, eller kanske början. Det beror på hur man ser på det.

De här två böckerna skulle från början bara bli en. Men det blev för omfattande. Det närmar sig sjuhundra sidor totalt sett. Det är en ganska mastig historia att göra som en bok så jag valde på inrådan av Patric Liljestrand på Framsteget förlag att göra två delar.

Det skulle bli en thriller, det blev en kärlekshistoria. Jag har börjat betrakta mig som en hobbyförfattare som skriver ”möpiga” kärleksromaner.  Möpig är ett adjektiv av ordet MÖP. Ett ord som står för Militärt Överintresserad Person. Jag skriver romaner i en militär miljö. Därav blir det en ”möpig” kärleksroman.

I Alfa Sierra återfinns flera av de karaktärer som är med i Hotel Lima men handlingen är förflyttad från en verklig miljö med påhittade inslag till en helt påhittad miljö. Stora delar av Hotel Lima utspelar sig på regementet P2 som fanns i Hässleholm. En miljö där jag själv tillbringat tio månader 1985. Alfa Sierra utspelar sig i Boden och Stockholm, existerande städer men lokalerna och verksamheten som bedrivs i dessa är påhittade.

Martin Hall påbörjar i september 1986 utbildning till reservofficer och operatör i ett hemligt svenskt militärt förband, Särskilda Befälsgruppen. Romanen handlar om den utbildning han genomför och vad som händer honom under det året. Längre ner kommer den baksidestext som jag lagt på boken.

I TV-programmet Babel intervjuades David Lagercrantz inför släppet av Det som inte dödar oss, del 4 i Milleniumserien om detta nu undgått någon. Han fick frågan om han var nöjd och hänvisade till sin pappa, Olov Lagercrantz som någon gång sagt att en författare ska aldrig vara nöjd. Jag är inte nöjd med Alfa Sierra, men jag tycker att det blev ganska bra. Jag står för den. Precis som med Hotel Lima. Det finns en del saker jag gärna skulle gjort på ett annat sätt men nu var Hotel Lima redan publicerad och jag fick fortsätta på den vägen.

Särskilda Befälsgruppen finns inte. Det har enligt källor jag hittat på nätet och i litteratur funnits en sammanslutning av svenska officerare som hette Jägarbefälsgruppen. Denna ska ha bildats då den Sovjetiska U 137 gick på grund i Karlskrona skärgård 1981. Efter den incidenten lär svenska militären insett att man inte skulle kunna borda ubåten. Man saknade kunskap, vapen och metoder för att genomföra en bordning. Lösningen blev då Jägarbefälsgruppen. Mina efterforskningar har lett till ett annat namn, Blixten, men det har jag inte kunnat verifiera som en förband med specialstyrkor.

Det förband Martin Hall värvas till är hemligt och kallas i min värld för Särskilda Befälsgruppen. En sammanslagning mellan Jägarbefälsgruppen och den senare lite mer officiella Särskilda Skyddsgruppen. (SSG). Den utbildning jag utsätter Martin Hall för är helt påhittad. Det är mina egna tankar som samverkar med en del som jag läst mig till samt en del ingredienser som passar in för att göra det hela till en roman.

Alfa Sierra och Hotel Lima, del 1 i historien, finns att köpa i Internetbokhandeln. Tyvärr finns det ytterligare en bok med titeln Alfa Sierra. Det är en bok om den svenska FN kontingenten BA01 i Bosnien. Tyvärr upptäckte jag inte detta förrän jag publicerat min roman. Läs gärna boken om BA01. Jag ska göra det.

 

Baksidestext:

I slutet av augusti 1985 muckar Martin Hall från pansarjägarutbildningen på P2 i Hässleholm. Han kommer tillbaka hem till Linköping. Ett tomt och ensamt Linköping då hans mamma ett knappt halvår tidigare dött i cancer. Under värnplikten har Martin rekryterats till det hemliga specialförbandet Särskilda befälsgruppen. Han ska nu påbörja utbildning till reservofficer och operatör.

Det blir en tuff höst och vinter för Martin. Utbildningen är psykiskt mer påfrestande än han kunde ana och han ställs inför moraliska övervägande han tidigare inte reflekterat kring. Längtan efter vännerna från värnplikten på P2 är också större än han trott. Martin påverkas starkt av sin utbildning och det han tidigare skämtsamt kallat ”det civila mörkret” framstår numera som det enda ljuset i tillvaron.

Eva är en ung kvinna han träffade under sommaren. Hon är också från Linköping, går sista året på gymnasiet och de gör vad de kan för att utveckla ett förhållande trots att Martin tillbringar mycket tid på platser som Boden, Stockholm och Hereford i Storbritannien. Det finns även en olycklig förälskelse. En längtan, en dröm, ett minne. Alfa Sierra.

Efter avslutad utbildning kallas han in på ett skarpt uppdrag. Det som från början är ett avhopp från Sovjetunionen utvecklas till en av de farligaste incidenter Sverige upplevt under kalla kriget.

Alfa Sierra är andra delen om Martin Hall och hans utbildning till en särskild operatör. Det är berättelsen om en ung man, vänner, längtan, kärlek, musik, fel beslut och det moraliskt tveksamma i att bli duktig i konsten att döda andra människor.

 

 

 
 
 
Till top