Journalister, konspirationer och anledningar att missa Melodifestivalen

Allmänt / Permalink / 1

Jag avslutade förra året med att läsa två romaner om journalister. Två romaner som handlar om konspirationer och journalister som på något sätt avslöjar dessa. På nationell nivå eller internationell nivå. Det är förstås Det som inte dödar oss av David Lagercrantz men även en roman av Umberto Eco. Upplaga Noll. Ja, jag gillar Lagercrantz tolkning av Millenium men det saknas något. Ska inte orda så mycket om den, det har så många andra gjort. Ska istället lägga tiden på Upplaga Noll. Den är riktigt bra. Jag har inte läst Umberto Eco tidigare och jag vet inte riktigt vad romanen egentligen handlar om men den är bra. Ett gäng journalister ska göra en tidning. En tidning som aldrig ska komma ut och som ska vara morgondagens tidning hela tiden. De ska alltså ligga ett steg före och dessutom kunna hitta på vad som ska hända i nästa steg. Under tiden journalisterna tränar sig på att göra morgondagens tidning så kommer en av dem på en konspiration som handlar om att Mussolini aldrig avrättades i krigets slutskede. Jag gillar det här. Egentligen bättre än Millenium. Den var mer överraskande än Det som inte dödar oss. Den är väl värd att läsa och är dessutom ganska lättläst.

Inlägget är ganska sent, det är snart slutet av januari. Men jag ska ändå summera 2015 års läsupplevelse. Nej, svaret blir inte Hotel Lima och Alfa Sierra. Det är möjligen årets mesta läsupplevelse med tanke på hur många timmar som jag lagt på korrektur. Ändå är det inte perfekt i någon av böckerna. Det finns missar och det får jag leva med. Jag har läst, rättat, läst, ändrat och sen läst igen. Tyvärr kommer det stavfel, syftningsfel och missar med stora och små bokstäver. Det är bara att bita ihop och göras bättre nästa gång. Men, under 2015 läst jag en hel del romaner. Flera av dem, de allra flesta, skrev jag om på bloggen. Här kommer sammanställningen. 2015 års bästa läsupplevelser.

Stallo

På tredje plats kommer Stallo. Stefan Spjuth. Det var en väldigt annorlunda upplevelse. Jag har inte läst så mycket inom fantasygenren men har under de senaste åren hittat en del. Mest inom så kallad Urban Fantasy. Kommer mer om det senare under året. Stallo handlar om troll och tomtar. Det är en roman med många vändningar och även om det går att ana slutet så blir det ändå en överraskning. Stallo får en tredjeplats.

Stjärnfall

Det är uppföljningen på förra årets största läsupplevelse, Stjärnklart. Lars Wilderäng går vidare i den dystopiska historien om vad som händer då all elektronik i världen slås ut. I del två visar det sig att det finns flera världar. Det är aliens som ligger bakom att elektroniken pulvriserats. Det börjar lugnt och byggs upp, sen blir det action och så eskalerar det fullständigt.

Det röda arvet

Den egentligen första bok jag skrev om blev också förra årets största läsupplevelse. Jag kallade den för en roman om den medelålders intellektuelle mannen som det var något visst med och det tyckte en av mina läsande kollegor var väldigt modigt. Att tycka bra om den kritiserade vite medelålders mannen. Men, det är en mycket bra bok. Det röda arvet av Henrik Berggren.

Alla tre romaner finns omskrivna i inlägg på bloggen. Kommande inlägg som är planerade är mer om Urban Fantasy där jag hittat en ny favorit och så mer om krig. När det gäller mitt eget skrivande så arbetar jag just nu brett. Jag testar.  Lite olika idéer som jag skriver på. Känner på. Jag skapar karaktärer, funderar på hur de skulle kunna agera i livet. Det är så jag jobbar. Känner lite på det jag skriver och så får det vila lite.

Som avslutning så kan jag ge tips till er som letar orsaker till att missa Melodifestivalen. Se Efterskalv på bio. Bland det starkaste jag sett. Någonsin.

#1 - - Gammal kompis från a-torp:

Jättetrevligt att (virtuellt) träffa på en gammal kompis och få läsa om hans kreativa författarskap. Ingenting är som att få ösa ur sina mentala källor och få sätta på media för andra att ta del av. Maila mig vid tillfälle om du känner för det så kan vi backflasha gamla minnen, böcker samt övrig media. / J ;)

Svar: Hej. Såg ditt meddelande först nu, legat lite lågt på bloggfronten. Kul, vem är du?/
stefanjonasson.blogg.se

Till top