En av fördelarna att vara lärare.

Allmänt / Permalink / 0

En av många. Det finns många fördelar med läraryrket, jag brukar säga att jag skulle välja om samma jobb om jag var ung idag. Jag har alltid trivts med mitt jobb. Men, en av fördelarna, den berättade läraren Ragnar Kallerdahl, den lärare som undervisade oss i svenska och barnlitteratur på lärarhögskolan 1985. Ragnar sa att vi som skulle bli mellanstadielärare var lyckligt lottade, vi skulle få läsa barn och ungdomslitteratur.

Numera arbetar jag på gymnasiet, jag är speciallärare och arbetar bland annat med elever i kursen Svenska 1. Det innebär bland annat att jag på olika sätt stöttar elever att läsa litteratur. Jag kan med andra ord utan att ”skämmas” läsa litteratur som egentligen är ämnad för ungdomar i högstadie eller gymnasieåldern.

För några veckor sen fick jag ett litteraturtips via Lars Wilderängs blogg. Det handlade om en roman i genren young adult. En sekund i taget av Sofia Nordin. Jag blev lite nyfiken och lånade den. I princip så sträckläste jag den, dock uppdelat på två dagar under en helg. Det är en lättläst roman men ändå innehållsrik.

Hedvig lämnar en kväll den lägenhet där hon bott med sin familj. Mamma, pappa och lillebror. Alla är döda. En sjukdom som utvecklar hög feber har slagit till och i princip utplånat mänskligheten. Hedvig är ensam kvar, tretton år gammal. Vi är alltså tillbaka på det här temat med undergången, fascinerande tema.

Hedvig visar sig vara en kreativ tjej, hon har dessutom haft en lärare på skolan där hon går som varit en eldsjäl inom utomhuspedagogik och friluftsliv så det finns en grundkunskap och ett grundtänkande kring hur hon ska agera. Hedvig tar sig till skolan där hon gått, hennes mamma var lärare där så hon har tillgång till nycklar och plockar ihop den utrustning hon behöver för att kortsiktigt överleva.

Detta är en riktigt bra bok. Förtvivlan, känslorna av saknad, hopplöshet och samtidigt inställningen att leva just En sekund i taget driver boken framåt. Hedvig kommer på att närheten av det samhälle hon bott i finns en mindre lantgård. En undervisningsgård med några kor, ett par hästar, lite får och höns. Elever kan komma dit och få vara med och jobba. Hedvig tar sig till gården och börjar mot alla odds etablera ett liv.

När jag precis läst den här boken berättade de svensklärare jag samarbetar med att grupperna i år ett skulle läsa en bok. Jag har några elever i en grupp som mest arbetar med mig inom Svenska 1. Jag kom direkt att tänka på Sofia Nordins bok och lämpligt nog hade bibliotekarien just köpt in denna. Vi arbetar så att jag läser högt varje pass med gruppen under en kvart, tjugo minuter och sen så arbetar vi med annat inom kursen. Hittills, vi har kommit genom halva boken så verkar mina elever uppskatta den. Det finns såklart en koppling då jag arbetar på ett naturbruksgymnasium men jag tror att många, både ungdomar och vuxna skulle uppskatta romanen.

Det är en lektion i prepping. Hur agerar vi när det värsta inträffar, det som aldrig inträffar men som kan hända. Kanske inte i form av en feber likt grunden i den här boken. Att vara beredd. Jag är inte beredd. Är du?

Till top