En helg i jaktstugan.

Allmänt / Permalink / 0

 

En helg för snart tjugo år sen skulle jag tillbringa i jaktstugan. Det var augusti, det var, tror jag nittiosju. Jag är ganska säker på att det var det året. Mitt förhållande till min fru var färskt och den här helgen skulle vi inte träffas, Jag hade bestämt att jaga hela helgen. Åka till jaktstugan på fredag kväll och stanna där till söndag förmiddag. Fyra pass pürschjakt på råbock.

Jag hade hittat en bok som jag ville läsa den helgen. Jag hade sett den i bokhandelns skyltfönster, jag hade varit inne och läst baksidestexten och kände att detta kan vara en bra bok. Jag minns att jag såg fram emot att på fredagskvällen sätta mig på ett pass i ett torn och så länge det var ljust läsa i väntan på en eventuell råbock. Sen skulle jag  åka till jaktstugan då det blivit för mörkt, ta något att äta och lägga mig med en whiskey och boken. Det var Gå över gränsen av Robert Karjel.

På den tiden var vi inte särskilt bortskämda med att det skrevs svenska kriminalromaner och definitivt inte svenska spänningsromaner. Gå över gränsen är spännande. Romanen börjar i Malmslätt utanför Linköping, en stadsdel där jag arbetade vid den här tiden. En vinternatt bryter sig några män in i en lokal på Malmen, flygbasen i Malmslätt. Där finns FMV:s lokaler. På Försvarets materielverk pågår en utprovning med en amerikansk missil som ska användas på JAS 39 Gripen. Männen är ryssar, detta är mitten av nittiotalet och de sjä missilen.

Ganska snart lyckas svensk underrättelsetjänst lokalisera den stulna missilen till en plats i Murmansk och det bestäms att en mindre grupp inom den hemliga organisationen Csardas ska ta sig in i Ryssland och på något sätt förstöra missilen. En svensk ubåt ska bege sig till Norra Ishavet och vara beredd att evakuera gruppen efter uppdraget.

Detta är en bra bok. Robert Karjel är en författare som dessutom är stridspilot och helikopterpilot. Förutom att kunna flyga så kan han skriva. Nu kan romanen verka lite out of date så det hela utspelar sig för ungefär tjugo år sedan men samtidigt så har de senaste årens utveckling mot ett nytt kallt krig aktualiserats.

Ett par år efter att jag läst Gå över gränsen hittade jag Skuggan av floden. Även detta var en positiv upplevelse. Det handlar om en svensk helikopterpilot som arbetar åt försvaret. En dag kontaktas han av amerikansk underrättelsetjänst och får ett erbjudande ”han inte kan säga nej till.” Erbjudandet som även är en inlindad order och förväntan innebär att han som anställd helikopterpilot i försvarat ska jobba åt USA i Brasilien. Sverige ska ta sin del av ansvaret i ett internationellt samarbete mot narkotikakarteller i Sydamerika.

USA ställer upp med en attackhelikopter och tanken är att svensken (minns inte namnet nu) ska attackera baser där drogkartellerna framställer narkotika. Han ska vistas i Brasilien under täckmantel och samarbeta med en amerikansk kontakt. Givetvis finns det en vacker kvinna som han kommer i kontakt med och denna kvinna är älskarinna åt en ledande boss inom narkotikakartellerna.

Det här är också bra. Lite gammalt, femton år sen i alla fall men riktigt bra. Skuggan av floden och Gå över gränsen.

Sen jag sist publicerade ett inlägg har jag skrivit färdigt andra delen i min serie om Martin Hall. Nu ska denna vila ett tag innan jag tittar på den igen. Tanken är att ge ut den i augusti och då också starta lite mer marknadsföring av mina romaner. Jag har även börjat med ett skelett till en ny roman. Inget jag berättar så mycket om än men det baserar sig på en idé jag haft ett tag. Den kommer att utspela sig i ett slags nutid. En av huvudpersonerna är en tjugofemårig man som kan beskrivas som en romantiker. Jag funderar just nu på vilken musiksmak en sån man kan ha. Men mer om det senare.

Nej. Jag sköt ingen bock den helgen. Heller.

 

 

 

Till top