Min första roman finns nu utgiven!

Allmänt / Permalink / 0
 

Jag vet inte när det började. Jag har skrivit på ”allvar” sen början av nittiotalet. Att skriva på ”allvar” innebär för mig att jag haft en tanke att det jag skriver ska publiceras. När jag började med det som blev Hotel Lima minns jag inte riktigt men jag tror att det var i början av 2013. Kanske slutet av 2012. En före detta kollega inspirerade mig till hur jag hittade själva ingången, det som händer när huvudpersonen Martin Hall mönstrar 1983 och erbjuds att bli pansarjägare.

Den före detta kollegan berättade en gång om när han mönstrade, om hur taggad han blev när de föreslog att han skulle bli fallskärmsjägare och en viss besvikelse då mönstringsförrättaren insåg att kollegan hade glasögon och han blev hemskickad. Det är det som händer Martin Hall, han tillfrågas att bli pansarjägare detta blir ett lyft för honom. Kvällen efter att jag hört Jonas historia satte jag mig framför datorn hemma och de första orden skrevs.

Martin Hall finns inte. Han bor i romanen på en adress i Valla, Linköping, där jag själv bott. Det blir enklast så. Han lever ensam med sin mamma, hans pappa är död och mormor och morfar är viktiga personer. De bor i en egnahemsvilla ganska nära, på andra sidan Westmansgatan.

Martin spelar fotboll och bandy. Han är ingen riktig stjärna, mer pannben än talang och detta leder till att han tidigt får tränaruppdrag för yngre spelare i bandy. Han börjar även att döma pojkmatcher. Det här gör att tankarna på att bli idrottslärare väcks.

När Martin accepterar att bli pansarjägare så påbörjar han en resa som inte avslutas i Hotel Lima. Fortsättningen är i princip redan klar. Den kommer att heta Alfa Sierra. Han utvecklas under tiden på P2, han ansöker om att bli reservofficer då han vet att detta ger honom extra arbetslivspoäng i betyg då han ska söka till idrottslärarutbildningen och saknar de betyg som krävs. Att klara av de olika momenten i sin utbildning ger honom självförtroende och självtillit. Denna leder till att han vågar närma sig en tjej han på avstånd blivit intresserad av. Erika Anderson. Jag brukar skoja om att jag skulle skriva en thriller men det blev en kärleksroman.

Varför skriver man en roman om en man som gör lumpen? För att jag har gjort lumpen. För att i princip alla män födda i mitten av sextiotalet gjorde lumpen. För att nästan ingen gör det idag och det är ett sätt att berätta hur det var när vi hade ett försvar.

Varför skriver man en roman om en man född ungefär samtidigt som jag själv som utbildas till en särskild operatör i ett hemligt svenskt förband? För att det är kul. Det är intressant och spännande att göra research, det är utvecklande när jag funderar över vad som händer människan som hamnar i det här uppdraget. Det är kittlande att fundera över hur det hemliga förbandet Jägarbefälsgruppen blir om man korsbefruktar det med det senare officiella Särskilda skyddsgruppen och skapar en organisation som jag kallar Särskilda befälsgruppen.

Varför skriver man en roman om militära strukturer, elitorganisationer, hemliga befattningar samt stolthet och glädje över att tillhöra dem? För att det är ett sätt att hålla min egen fascistoida sida på stången, att låta mörka tankar trängas undan till förmån för ljusa och för att inte anamma de enkla lösningar på svåra problem som grupper idag presenterar. För att kunna ha en liberal inställning och samtidigt leka med de känslor som finns kring krigets spänning med ord i en dator. Det är antagligen samma drivkrafter som gör att mängder med män i min ålder slukar böcker om andra världskriget, som gör att det produceras massor av populärdokumentära program om andra världskriget, specialförband samt militära organisationer och dess fordon, fartyg och vapen.

Varför skriver man en roman om en ung man som längtar efter kärlek och blir olyckligt förälskad i en tjej som har en pojkvän? För att det hänt så många av oss, unga eller något äldre. För att vi varit där, tvivlat, längtat och älskat. För att nästan alla musik handlar om det här med kärlek och längtan.

Varför skriver man en roman om en människa som spelar in blandband till tjejer, som får blandband av sina vänner och ger till dem? Som gillar musik från sjuttiotalet. Rod Stewart, Mott the Hopple, Rolling Stones och så klart Bruce Springsteen. För att jag själv spelade in blandband i mängder, för att jag idag gör spellistor varje vecka och för att jag gillar musiken. Jag gjorde det även när jag var ung. Martin Hall säger vid ett tillfälle att han med sin musiksmak borde varit född tio år tidigare. Så var det delvis för mig också. Jag gillade Rod Stewarts sjuttitalsplattor, Stones, Tom Robinson Band, Rainbow, Deep Purple... 1983. Jag var inte helt ensam men vi var inte så många.

Varför skriver man en roman över huvud taget? För att jag har något att berätta och jag har skrivit den roman jag själv vill läsa. Hoppas att du också vill det. Men, såklart ett men. Jag arbetar utan lektör. Det finns några fel som jag missat i romanen, jag vet om den del av dem, jag såg dem när jag läste det färdiga utkastet. Vid ett tillfälle sprakar Erika av sig skorna, ett år har blivit ett är, att det fanns något någonstans har blivit en genitivform till fan själv. Det är rent slarv utan ursäkter från min sida.Jag har även vid minst två tillfälle lyckats missa det som jag jämt tjatar på mina elever om. Alltid stor bokstav efter punkt!

Det finns även ett par medvetna faktafel. Jag har använt den konstnärliga friheten och förändrat lite i åttiotalets pansarbrigader i Skåne. Göingebrigaden och Malmöbrigaden samverkar under utbildningen på ett sätt som jag inte tror skedde på åttiotalet. Ni som läser Hotel Lima och har insyn i detta får leva med det. Jag gjorde det för att det passade lite bättre in i historien. Jag har även tidigarelagt grundandet av Jägarbefälsgruppen till sextiotalet. Enligt den research jag gjort lär den ha organiserats någon gång i början av åttiotalet. Övriga faktafel beror helt och hållet på min egen brist på research.

Detta är en helt påhittad historia. Jag är inte Martin Hall. Jag saknar de förmågor som krävs för att klara en utbildning till jägare. Om jag inte visste det innan så vet jag det nu efter den research jag gjort. Jag gjorde själv lumpen som gruppchef på Beredskapsluton 1 på P2 1985. Arton år gammal var jag egentligen inte mogen att ta mig an de uppgifter som krävdes av mig men jag lärde mig mycket på vägen och det är en anledning till att jag väljer att skriva en roman som utspelar sig i en militär miljö. 

Hotel Lima kan du köpa som e-bok på Ad Libris för 45 kr, på Bokus för 45 kr.Enklast är att följa länkarna på bloggen och skriva Hotel Lima i sökfönstret.

 

Till top